Colruyt stroomlijnt Spar-dochters
nieuwsDrie jaar geleden nam de Halse Distributiegroep Colruyt de Belgische Spar-groothandel over van de Nederlandse groep Laurus. Een deal die 350 miljoen euro extra omzet opleverde en Colruyt toegang verschafte tot de markt van zelfstandige winkeliers, een segment waar grote concurrenten Delhaize en Carrefour al een stevige voet aan de grond hadden. Maar de overname was er geen met een rode strik rond.
"De Spar-groothandel stond door mismanagement op de rand van het bankroet en het imago van de winkels was ronduit oud, vuil en duur", herinnert Frans Colruyt, hoofd van de koepelorganisatie Spar Retail, zich. Intussen is de groep volop aan het investeren, niet alleen in logistiek maar ook in het restylen van de winkels. Zo zullen tegen eind volgend jaar de helft van alle Spar-winkels vernieuwd zijn. Daarna rekenen ze op veertig remodelings per jaar.
Maar Spar Retail doet ook forse inspanningen om de prijzen te verlagen. "Na de overname hebben we de aankoopvoorwaarden van Spar gealiëneerd op die van Colruyt. Door de bundeling van volumes konden we voor beide groepen gunstiger tarieven onderhandelen bij de leveranciers. Die synergievoordelen hebben we geïnvesteerd in prijsverlagingen bij Spar", aldus Frans Colruyt. Dat bevestigt ook Arthur De Greef, die in Wespelaar een Eurospar-winkel uitbaat: "Ze zijn per slot van rekening de prijzenkampioen. Maar het keurslijf is niet eenzijdig opgedrongen. Bovendien komt een uniforme prijzenpolitiek het imago van Spar ten goede".
Dat Spar hiermee in het vaarwater van die andere Colruyt-buurtwinkel Okay zou komen, ontkent de Spar Retail-topman. "Spar, Okay en Colruyt zijn complementair. Bovendien zou de concurrentie veel agressiever geweest zijn indien wij Spar niet hadden overgenomen. Als er in een dorp plaats is voor een tweede speler, dan is het toch beter dat het iemand van dezelfde groep is".