Colruyt plant nieuwe vestigingen Bio-Planet
nieuwsColruyt schat dat er ruimte is voor 10 tot 15 biosupermarkten in België. Bio-Planet verkoopt zowel voeding als niet-voeding. In de discount-supermarkten van Colruyt heeft Colruyt het eigen merk Bio-time. De producten worden ook online verkocht: het gaat om meer dan 3.000 bioreferenties. De bevoorrading blijft een lokaal gebeuren: van de 220 leveranciers zijn er 170 Belgisch. Bio-Planet voert deze week speciale acties in verband met de Bioweek. In de gewone Colruyt-winkels is er een biokortingactie.
Zeven op de tien gezinnen kochten vorig jaar wel een keertje een bioproduct. En die zeven gezinnen gaven gemiddeld 65 euro aan biovoeding uit. Biogroenten blijven met een aandeel van 21 procent veruit de belangrijkste categorie binnen de biologische voedingskorf. Maar biobrood, deegwaren, koekjes zijn sterke stijgers. Desondanks maakt biologische voeding nog altijd maar 1,4 procent uit van de totale voedingsmarkt.
Het zou helpen als meer restaurants, bedrijfsrestaurants en schoolmaaltijden bioproducten zouden gebruiken. BioForum gaat zich nu vooral toeleggen op kindercrèches om hen te stimuleren meer bioproducten te gebruiken voor de maaltijden, aldus coördinator Marianne Vergeyle.