China wil Europese markt bestormen met goedkoop fruit
nieuwsZo'n dertig vertegenwoordigers van Shaanxi waren woensdag te gast bij King Transport in Bierset. Ze tasten de markt af op zoek naar landelijk vervoer voor hun fruit. "Zelfs met het verre transport is het Chinese fruit goedkoper", zegt Robert Jacobs, salesmanager van King Transport. "En het gaat om fruit dat we hier kennen zoals appels, aardbeien, bessen en kiwi's. Maar ook de import van fruitpulp, waar fruitsap van gemaakt wordt, zal toenemen. Ik weet dat ze dit in Haspengouw niet graag zullen horen, maar het is nu eenmaal de markt".
De mensen van Shaanxi waren op zoek naar transportbedrijven voor zowel vers als diepgevroren fruit en zijn nu in ons land om de deal met King Transport voort af te ronden. In het filiaal in Hoeselt waar momenteel 20 mensen aan de slag zijn, zouden er door het contract 15 jobs bijkomen en er zou voor 3 miljoen euro geïnvesteerd worden in nieuwe gebouwen. In Bierset verdienen op dit moment 54 mensen hun boterham. Straks gaan dat er dubbel zoveel zijn met het Chinese contract. Het betreft hier een investering van 7 miljoen euro. Als alles volgens plan verloopt, starten de werken begin volgend jaar.
Uit een rondvraag van Belga blijkt dat de Limburgse fruitveilingen verdeeld zijn over de gevolgen die de Chinese uitvoer van goedkoop fruit voor de Belgische markt zal hebben. Directeur Filip Lowette van de Belgische Fruitveiling in Sint-Truiden ziet in de invoer van goedkoop Chinees fruit niet onmiddellijk een gevaar voor de fruitproductie in België en meer bepaald Haspengouw. Dat is volgens hem te verklaren door het feit dat de Chinese fuji-appel vooral een afzetmarkt heeft in Zuid-Europa, maar in onze contreien niet onmiddellijk een bedreiging inhoudt voor de inheemse appelrassen.
Directeur Renaat Kuypers van Veiling Haspengouw is Sint-Truiden is een andere mening toegedaan. De export van Chinese appelen op de Europese markt is de laatste jaren enorm toegenomen en bedraagt momenteel zowat 50.000 ton. "Naarmate er meer ingevoerd zal worden en het exportvolume wordt verhoogd, komen er ongetwijfeld verschuivingen op de Europese markt", meent hij. "De enige manier waarop wij ons kunnen wapenen tegen deze Chinese variant, is onze eigen appelen, zoals de veelbelovende Kanzi-variant, nog uitdrukkelijker te gaan promoten. De verkoop van de Kanzi-appel start volgende week", aldus Kuypers.