nieuws

Carrefour bereidt nieuwe prijzenoorlog voor

nieuws
De omzet van Carrefour in België is het voorbije jaar met 2,8 procent gestegen tot 5,26 miljard euro. Maar de Franse hypermarkten van Carrefour boerden in 2004 met meer dan 2 procent achteruit. Daarom kondigt de supermarktketen een nieuwe prijsoorlog aan. Dat schrijft Vanessa Debruyne in De Morgen.
12 januari 2005  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 14:29
De omzet van Carrefour in België is het voorbije jaar met 2,8 procent gestegen tot 5,26 miljard euro. Maar de Franse hypermarkten van Carrefour boerden in 2004 met meer dan 2 procent achteruit. Daarom kondigt de supermarktketen een nieuwe prijsoorlog aan. Dat schrijft Vanessa Debruyne in De Morgen.

De groei in ons land heeft Carrefour vooral te danken aan de GB-supermarkten (+4,8 procent). De hypermarkten deden het amper een klein procent beter. Wereldwijd boekte Carrefour overigens een omzetstijging van 3,2 procent tot ruim 80 miljard euro. Dat is echter ver onder de verwachtingen van 5 procent. Vooral de Franse thuismarkt laat het voor het vijfde opeenvolgende jaar zwaar afweten. In 2004 daalde de verkoop in de Franse winkels van Carrefour met 2,4 procent. Aldi en Lidl doen het wel heel goed in Frankrijk en de hypermarkten van de grootste rivaal Leclerc moesten geen marktaandeel inleveren.

Nog dit jaar wil Carrefour in Frankrijk opnieuw prijsleider worden in het hypermarktsegment. De Franse supermarktgroepen staan daardoor aan de vooravond van een prijzenoorlog die zich wel eens zou durven doorzetten in België. Carrefour investeerde vorig jaar al 229 miljoen euro in prijsdalingen en goedkopere huismerkartikelen. Desondanks hebben de hypermarkten nog altijd last van een relatief duur imago.

Intussen zitten ook Delhaize en Colruyt niet stil. Ook zij gooien goedkopere huismerken op de markt. Delhaize wil zijn goedkope 365-assortiment dit jaar trouwens uitbreiden van 200 naar 300 producten. Analisten verwachten dan ook dat aan de marges van de supermarkten nog verder zal worden geknibbeld. Dat is erg slecht nieuws voor de leveranciers van de supermarktketens die nu al lijden onder erg magere marges en een moeilijke onderhandelingspositie.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek