Belgische consument blijft kiezen voor kwaliteit
nieuwsOpvallend is dat maar heel weinig mensen (1 procent) spontaan vermelden dat ze het belangrijk vinden dat een product op biologische wijze is gekweekt. De aanwezigheid van genetisch gewijzigde organismen is voor consumenten het minst belangrijke criterium bij de aanschaf van voedingsproducten.
Ethische criteria scoren in het algemeen niet hoog wanneer de consument hier bij de bevraging niet aan herinnerd wordt. Dierenwelzijn, leefmilieu, eerlijke handel, arbeidsomstandigheden en biologische teelt zitten allemaal in de onderste helft van de ranglijst. Hogere sociale groepen vinden ze wel iets belangrijker dan lage. Anderzijds is het belang dat aan die criteria wordt gehecht in de loop der jaren wel wat gestegen.
Bij de keuze van de winkel is nabijheid het allerbelangrijkste element. Van de respondenten noemt 82 procent spontaan de locatie. Andere elementen, zoals prijs, verscheidenheid van het aanbod en de parkeergelegenheid, scoren allemaal minder dan 10 procent. Ook wanneer de respondenten kunnen kiezen uit een reeks eigenschappen, blijft nabijheid met 84 procent het belangrijkste.
Meer informatie: Consumer Behavior Monitor 2005