België houdt biobrandstof op laag pitje
nieuwsElke diesel- en benzinepomp in ons land moet volgens een Europese richtlijn minstens 5,75 procent biobrandstof bevatten tegen 2010. Dat quotum bedraagt vandaag al 2 procent, maar België lapt die richtlijn voorlopig aan zijn laars. In tegenstelling tot Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Zweden wordt er in ons land nog altijd geen biobrandstof vermengd met traditionele diesel of benzine. Laat staan dat omgebouwde wagens volledig op plantaardige olie kunnen rijden.
Dat heeft verschillende redenen. Er zijn in ons land bijvoorbeeld nog altijd geen officiële garages die de auto's kunnen aanpassen. Er zijn ook nog geen tankstations die puur plantaardige olie aanbieden. En het is ook nog altijd een dure grap om je wagen te laten ombouwen. Maar het dossier loopt vooral vertraging op doordat er geen uitvoeringsbesluiten komen voor de goedgekeurde defiscalisering. De maatregel doet onze schatkist pijn, want op dit moment gaat bij elke tankbeurt twee derde van het verschuldigde bedrag naar overheidsaccijnzen.
Professor Wim Soetaert, initiatiefnemer van Ghent Bio-Energy Valley, heeft de indruk dat minister van Financiën Didier Reynders (MR) opvallend veel moeite doet om tijd te winnen, en daar zouden niet alleen begrotingstechnische redenen voor zijn. De overheid kent de verschillende brandstofproducerende bedrijven productiequota toe. Alleen staan ze in het Waalse landsgedeelte nog nergens, terwijl de Vlaamse projecten al meer dan een jaar startensklaar zijn.
Vicky Willems, woordvoerster van minister van Leefmilieu Bruno Tobback (sp.a), rekent erop dat begin dit jaar een en ander beweegt. "Enkel voor de bussen van De Lijn wordt er nu al een uitzondering gemaakt. In Hasselt rijden ze al volledig op biobrandstof. En de vervoersmaatschappij heeft zich ertoe verbonden om ook de bussen in andere regio's aan te passen, vanaf het moment dat daar voldoende koolzaadolie geleverd kan worden".