Behoorlijke stijging omzet biovoeding in Nederland
nieuwsMet name biologische zuivel, vlees en brood deden het in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar goed. Biologische zuivel, zonder kaas en boter, werd 16 procent meer verkocht. Biologisch vlees en vleesvervangers lieten een groei optekenen van 10 procent. De omzet van de totale voedingsmarkt steeg in dezelfde periode met 3,1 procent naar bijna 12 miljard euro. "De verkoop van biologische voeding stijgt dus dubbel zo snel als de totale markt", aldus Biologica.
Bovendien zijn de vooruitzichten voor de afzet van biologische landbouwproducten bij onze noorderburen gunstig. Supermarktketen Lidl brengt onder het label 'Bioness' een tiental biologische producten in de winkelrekken. Het gaat onder meer om mais, aardappelen, rode ui, wortelen, wijnzuurkool, appels, venkel en rucola kers. De producten worden grotendeels ingekocht in Nederland, garandeert Lidl.
Uli Schnier, voorzitter van Taskforce Biologische Landbouw, ziet parallellen met Duitsland. In 2005 is de Duitse supermarktketen Plus begonnen met een groot initiatief met biologische voeding. Toen is de carrousel op gang gekomen en gingen andere supermarkten uit concurrentie-overwegingen hetzelfde doen". Schnier voorziet dat de Nederlandse afzetmarkt daarnaast ook impulsen zal krijgen door de reeds eerder aangekondigde komst van een Bioplanet. Voor Colruyt gaat het om de eerste stappen op de Nederlandse markt.
Meer informatie: ECO-Monitor