8 Vlamingen op 10 gaan maandelijks op restaurant
nieuwsHygiëne is voor de bezoekers van eet- en drankgelegenheden van het allergrootste belang. Een wijnglas met lippenstift, slecht gewassen bestek, toiletten die niet fris ruiken, het volstaat allemaal om af te haken. De geur die de klant gewaarwordt wanneer hij een etablissement binnenstapt, blijkt bijvoorbeeld bij negen op de tien mensen een sterk bepalende invloed te hebben op zijn algemene indruk.
Een vriendelijke ontvangst en bediening komen op de tweede plaats. Het mag er allemaal nog zo professioneel aan toegaan, een koele ontvangst zorgt vaak voor een onvoldaan gevoel. Mensen met kinderen verwachten een kindvriendelijke opstelling. "En dat houdt meer in dan kip met appelmoes op het menu plaatsen. Ouders willen vooral het gevoel dat hun kinderen welkom zijn", zegt Kurt Vandewalle, directeur van Guidea.
Niettegenstaande de meeste ondervraagden zichzelf als "kwaliteitszoekers" beschouwen, gaat het merendeel eten in een brasserie, taverne of eetcafé. Eén op de vijf Vlamingen gaat eens om de drie maanden dineren in een trendy of klasserestaurant.
Lees ook: Interview: Nathalie Bekx: "Voedingspatroon evolueert naar zes eetmomenten"
Bron: Het Nieuwsblad