nieuws

8 op 10 Belgen tevreden over kwaliteit huismerken

nieuws
81 procent van de Belgische consumenten vindt dat huismerken in de supermarkt een goed alternatief zijn voor andere merken. Wereldwijd deelt 68 procent van de ondervraagden die mening. Dat blijkt uit een on-lineonderzoek dat het marktonderzoeksbureau ACNielsen uitgevoerd heeft bij 21.000 respondenten uit 38 landen.
6 september 2005  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 13:55
81 procent van de Belgische consumenten vindt dat huismerken in de supermarkt een goed alternatief zijn voor andere merken. Wereldwijd deelt 68 procent van de ondervraagden die mening. Dat blijkt uit een on-lineonderzoek dat het marktonderzoeksbureau ACNielsen uitgevoerd heeft bij 21.000 respondenten uit 38 landen.

Bijna zeven op de tien Europese respondenten zijn van mening dat de kwaliteit van de huismerken even goed is als die van de grote merken. België sluit zich aan bij het Europese gemiddelde met 69 procent. De prijs-kwaliteitverhouding wordt door 85 procent van de Belgen als goed beschouwd: een van de hoogste scores in Europa. Wereldwijd ligt de score 16 procent lager. 47 procent vindt de verpakking van huismerken even aantrekkelijk als die van de bekende merken.

Ondanks het enthousiasme van de Belgische consument voor huismerken acht hij toch niet alle producten geschikt voor een huismerk. Slechts 37 procent van de Belgen is bereid een huismerk te kopen in alle categorieën. Het gaat dan vooral om producten waar een risico aan verbonden is, zoals babyvoeding of schoonheidsproducten. Wereldwijd daarentegen vond 60 procent van de consumenten een huismerk altijd een alternatief, zelfs bij producten waar de kwaliteit erg belangrijk is.

34 procent van alle respondenten is het eens met de stelling dat huismerken bestemd zijn voor mensen met een lager budget. In België is dat 48 procent van de consumenten.

Bron: De Tijd

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek