200 hoeveproducenten vragen erkenning verkooppunt
nieuwsElke Vlaamse hoeveproducent die een verkooppunt uitbaat kan een erkenning voor verkooppunt voor hoeveproducten aanvragen. Mits ondertekening van een intentieverklaring en het betalen van een jaarlijkse bijdrage van 50 euro kunnen hoeveproducenten die erkenning in de wacht slepen. VLAM opteerde voor een erkenning die de plaats waar hoeveproducten worden verkocht, aanduidt: de hoevewinkel, maar ook de hoeve zelf, de marktkraam of zelfs het vervoermiddel voor huis-aan-huisrondes
Naast de promotie van de erkende verkooppunten loopt bij VLAM ook het project Lokale marketing voor hoeveproducten. Dit werd ontwikkeld om hoeveproducenten wegwijs te maken in de wereld van marketing. Deze praktijkgerichte aanpak moet op relatief korte termijn leiden tot een verbetering van de thuisverkoop of rechtstreekse verkoop. Aan de hand van een zelfonderzoek, een onderzoek naar klantentevredenheid, een concurrentie- en omgevingsonderzoek, verwerft de hoeveproducent meer inzicht in de marktsituatie van zijn eigen bedrijf. Vervolgens worden bedrijfsspecifieke acties uitgewerkt die afzetbevorderend zijn. VLAM begeleidt de hoeveproducenten hierbij.
Al bijna 200 hoeveproducenten schreven zich in om een erkenning van hun verkooppunt te bekomen. Daarvan hebben er reeds 34 een label ontvangen.
Meer informatie: VLAM