Antivlees-verhaallijn in Familie kost VITM 25.000 euro

nieuws

Een gesponsorde verhaallijn over dierenwelzijn in de dagelijkse soap Familie, levert VIM een behoorlijk gepeperde factuur op. Die
verhaallijn was er gekomen op vraag van GAIA die VITM daarvoor ook betaalde. De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) oordeelt
dat deze overeenkomst een aantasting inhoudt van de verantwoordelijkheid en redactionele onafhankelijke van DPG Media, de eigenaar

van VTM, en legt daarom een boete op van 25.000 euro.

(© 19 JANUARI 2021 — LAATST BUGEWERKT OM 19 JANUARI 2021 20:52

Lees meer over:
GAIA
dierenwelzijn
vegetarisch
vlees

"

-
L
-

De Vlaamse Regulator voor de Media is de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media. In die hoedanigheid controleert het

onder meer of de Vlaamse media zich houden aan de reclameregels. De VRM kan ambtshalve een procedure opstarten wanneer het denkt dat bepaalde
regels overtreden zijn, maar het kan dit ook doen op basis van een klacht. Zij kan daarbij een waarschuwing geven, maar ook een geldboete tot 125.000
euro opleggen.

Pleidooi voor veganisme

daarbij een vurig pleidooi voor veganisme en de bijhorende voordelen voor het dierenwelzijn en de gezondheid. Bij de aftiteling van Familie, goed voor
800.000 kijkers per dag, zat een expliciete verwijzing naar GAIA dat meewerkte (en betaalde) aan de totstandkoming van de aflevering.

Boerenbond vond het opmerkelijk dat een belangengroep als GAIA, tegen betaling, een vurig pleidooi geeft over dierenwelzijn en een bepaalde
levensstijl promoot als zijnde beter of gezonder en liet dit ook weten aan VTM. Deze interne communicatie werd echter gelekt naar de media en dat
zorgde voor heel wat verontwaardigde reacties op de “kortzichtigheid” van Boerenbond. De landbouworganisatie was niet te spreken over de manier
waarop een interne conversatie werd uitvergroot tot een karikatuur.

GAIA en DPG Media zeiden niet te snappen wat het probleem was. “Wij adverteren al langer bij DPG Media. We vroegen of er geen andere
mogelijkheden waren om onze campagne in de kijker te zetten en toen kwam het idee om samen te werken bij enkele afleveringen van Familie. Wij

maken gewoon gebruik van die mogelijkheid, zoals ook andere organisaties doen”, zei Ann De Greef van GAIA toen.


https://vilt.be/nl/nieuws/filter/tags:gaia
https://vilt.be/nl/nieuws/filter/tags:dierenwelzijn
https://vilt.be/nl/nieuws/filter/tags:vegetarisch
https://vilt.be/nl/nieuws/filter/tags:vlees

VTM liet op zijn beurt weten dat het met Familie vaak maatschappelijke en actuele thema’s op de agenda zet. “Daarbij worden soms samenwerkingen
aangegaan, als dat binnen de verhaallijn past. Aangezien duurzaamheid en veganisme tegenwoordig vaak onder de aandacht komen, wil Familie ook die
thema's belichten. Vandaar dat we hier gekozen hebben voor een samenwerking met GAIA”, aldus de zender.

Ambtshalve onderzoek van VRM

De Vlaamse mediaregulator oordeelt daar anders over. Na de hetze stelde die ambtshalve een onderzoek in en controleerde alle uitzendingen van
Familie in de week van 14 tot 18 september. “We stelden vast dat één van de verhaallijnen verbonden is met de boodschappen rond dierenwelzijn en
dierenrechten vanwege GAIA. Uit ons onderzoek en de beelden blijkt dat er sprake is van een tijdelijke maar structurele sponsorovereenkomst met

GAIA voor Familie tijdens die desbetreffende week”, klinkt het.
(]
We hebben geconstateerd dat de verhaallijn onmiskenbaar het gevolg

was van een bewust redactionele keuze die gemaakt werd in het licht
van het sluiten van een belangrijke sponsorovereenkomst

Vlaamse Regulator voor de Media

Volgens VRM wordt het bestaan van die sponsorovereenkomst ook niet betwist door DPG Media. “We hebben vastgesteld dat de verhaallijn wel
degelijk op vraag van de sponsor werd uitgewerkt en dat die nog niet bestond alvorens GAIA besloot op te treden als sponsor. Op die manier kunnen
we constateren dat deze verhaallijn niet het gevolg is van een samenloop van omstandigheden, maar onmiskenbaar het gevolg was van een bewust
redactionele keuze die gemaakt werd in het licht van het sluiten van een belangrijke sponsorovereenkomst”, aldus VRM.

De regulator stelt daarop dat er sprake is van “duidelijke en verregaande beinvloeding door de programmasponsor van de inhoud van het gesponsorde
programma waardoor de verantwoordelijkheid en de redactionele onafhankelijkheid van DPG Media wezenlijk werden aangetast”. Daarom besloot de
VRM een geldboete op te leggen van 25.000 euro. Het hield daarbij rekening met tal van factoren: de ernst van de inbreuk, het feit dat de verhaallijn
een week lang aanwezig was en dat ze in meerdere fragmenten per aflevering aan bod kwam, de uitzending in primetime met hoge kijkcijfers tot gevolg
en het bedrag van de sponsorovereenkomst.

Bron: Eigen verslaggeving / De Morgen

VILT vzw
Bd Simon Bolivar 17

1000 Bruxelles

Contact


file:///tmp/371894272-0572939001776541444/index.html

M -« info@vilt.be

Volg ons op:
screenreader.visit us on our facebook page: https://www.facebook.com/vilt.nieuws/
screenreader.visit us on our linkedin page: https://www.linkedin.com/company/vilt-vzw/
screenreader.visit us on our instagram page: https://www.instagram.com/vilt.nieuws
screenreader.visit us on our x page: https://x.com/vilt_nieuws

screenreader.visit us on our bluesky page: https://bsky.app/profile/viltnieuws.bsky.social

© 2026 VILT vzw, all rights reserved |

Privacy policy

Copyright

Cookie Policy

Cookie instellingen aanpassen Webdesign by Who Owns The Zebra


https://www.whoownsthezebra.be/
https://vilt.be/nl/privacy-beleid
https://vilt.be/nl/copyright-gebruik
https://vilt.be/nl/cookies
mailto:info@vilt.be
https://www.facebook.com/vilt.nieuws/
https://www.linkedin.com/company/vilt-vzw/
https://www.instagram.com/vilt.nieuws
https://x.com/vilt_nieuws
https://bsky.app/profile/viltnieuws.bsky.social

