Zuivelbedrijf Royal A-Ware nestelt zich dieper op de Belgische markt

Net voor de jaarwisseling kondigde het Nederlandse zuivelbedrijf Royal A-Ware aan dat het de melkpoedertorens in Aalter van FrieslandCampina wil overnemen. In één adem werd de Belg Luc Van Hoe aangesteld als Directeur Melkveehouderijzaken voor ons land én deden de Nederlanders een oproep naar melkveehouders om zich bij hen aan te sluiten. Wat heeft deze ‘new kid in town’ in de aanbieding?

5 maart 2021  – Laatste update 5 maart 2021 11:49
Lees meer over:
melkpoedertorens-aalter-royalaware-1250

Volledig onbekend is Royal A-Ware niet op de Belgische markt. Het bedrijf runt al een roomfabriek in Merchtem (Vlaams-Brabant) en heeft een vestiging van hun logistiek bedrijf AB Texel in het West-Vlaamse Oostrozebeke. Daar voegt het food concern nu ook de poedertorens in Aalter aan toe. “Poederverkoop is een nieuwe business unit voor ons die we van 0 moeten opbouwen. Maar het product past wel perfect in ons wereldwijd salesnetwerk”, vertelt CEO Jan Anker (45). “Ik zie mogelijkheden voor Afrika, Azië, het Caraïbisch gebeid en zelfs Europa. Het gaat erom dat de executie goed zit, met de juiste product-marktcombinatie zodat de melkveehouders een goede melkprijs kunnen krijgen.”

Van lokale kaashandelaar naar wereldwijde zuivelspeler

Het verhaal van Royal A-Ware Food Group startte in 2009 met de fusie tussen 2 oeroude kaashandelaars Bouter (1890) en Anker (1963). Die laatste werd gerund door de vader van huidig CEO Jan Anker en was van oudsher een bedrijf dat kaas kocht en verkocht. “Later kwam daar ook rijpen, versnijden en verpakken bij”, vertelt Jan Anker, die zelf bovendien nog een melkveebedrijf heeft met zo’n 220 koeien.

Gaandeweg breidde het productgamma uit met melk, yoghurt en room. Ondertussen heeft A-Ware wereldwijde salesteams om die zuivelproducten aan de man te brengen. Als kers op de taart opende A-Ware in 2015 een eigen kaasmakerij in het Nederlandse Heerenveen. Daarnaast heeft het bedrijf ook nog een kaasmakerij in Italië en een samenwerking in Zwitserland en liggen de plannen klaar om ook in Ierland een fabriek uit de grond te stampen.

Op vandaag stelt Royal A-ware zo’n 3.000 mensen te werk en is het een stevig onderdeel geworden van de Nederlandse verwerkende industrie, goed voor 1,7 miljard liter melk op jaarbasis, dat is 14 procent van de totale melkplas. Vorig jaar draaide het bedrijf een omzet van 1,8 miljard euro.

In december hebben jullie aangekondigd dat jullie de poedertorens van FrieslandCampina in Aalter willen overnemen. Vanwaar die beslissing?

Jan Anker: “Naast onze bedrijven in Oostrozebeke en Merchtem, versterken we hiermee onze aanwezigheid in België. Wij zien ook grote opportuniteiten in de poederverkoop. FrieslandCampina verkoopt de torens omdat zij hun focus willen verleggen op Nederlandse melk. Wij willen juist de kwaliteitsmelk uit België en zijn ook van plan om stevig te investeren in die torens. Dat brengt voor de Vlaamse melkveehouders meteen meer zekerheid en biedt hen meer opties om hun melk te verkopen.”

Nederlanders die voet aan wal zetten in België, het is altijd een apart verhaal.

Jan Anker: “Wij beseffen heel goed dat het als Nederlanders in België anders is. Het komt er nu op aan om ons verhaal waar te maken en het vertrouwen bij Vlaamse melkveehouders op te bouwen.”

“Ik zie parallellen met hoe we in Nederland te werk gegaan zijn, toen we 6 jaar geleden onze kaasmakerij geopend hebben. In 2013 zijn wij daar gestart om Nederlandse melkveehouders aan ons te binden. U moet zich een grote kale vlakte voorstellen, waar wij plots bekend maken dat we een kaasmakerij gaan bouwen. De boeren vragen zich, terecht, af wie die Anker is en wat dat bedrijf doet. Maar uiteindelijk wordt de fabriek operationeel en komen steeds meer melkveehouders bij ons aankloppen.”

“Het komt hierop neer: je moet zeggen wat je doet en ook doen wat je zegt. Dat is heel belangrijk om het vertrouwen op te bouwen. En we hebben melkveehouders nodig die bij ons passen. Bovendien kiezen wij bewust voor de lange termijn. Het moet een win-winsituatie zijn voor beide.”

Onze versterkte aanwezigheid brengt meer zekerheid voor de Vlaamse melkveehouders en biedt hen meer opties om hun melk te verkopen

Jan Anker - CEO Royal A-Ware

Jullie hebben een oproep gelanceerd om Vlaamse melkveehouders aan te trekken om melk te leveren voor de poedertorens. Hiervoor is Luc Van Hoe aangenomen als Directeur Melkveehouderijzaken België om dit in goede banen te leiden. Hoe verloopt dat proces?

Jan Anker: “We hebben ondertussen honderden aanmeldingen gekregen van Vlaamse melkveehouders. Deze week zijn we net gestart met infosessies. Luc en ikzelf trekken naar een viertal plekken om er de komende twee weken ons verhaal te vertellen. Door de coronacrisis zijn de groepen natuurlijk heel beperkt om het respecteren van coronamaatregelen te kunnen garanderen.”

“De interesse is dus groot en het is nu aan ons om te kijken of er een match is en of er een lange termijn samenwerking mogelijk is. Maar ik denk wel dat er meer aanmeldingen zijn dan wij kunnen ontvangen.”

“En hoewel we dezelfde taal spreken, is het belangrijk dat we elkaar begrijpen en daarom hebben we Luc Van Hoe gevraagd om ons daarbij te helpen. Hij heeft zelf heel veel ervaring in de sector en heeft onder andere nog bij Milcobel, het Franse Savencia-Bongrain en de Ierse Kerry Group gewerkt. Ik ken hem al 25 jaar en het onderlinge vertrouwen is groot.”

“Luc wordt verantwoordelijk voor de Belgische tak, maar zelf wil ik er ook aanwezig zijn. Ik vind het namelijk belangrijk om de Belgische melkveehouders te ontmoeten.”

royalaware-ceo-jananker-599px
Royalaware-lucvanhoe-599

“Over welke melkprijs wij zullen betalen, kan ik nu nog niets zeggen. Maar uiteraard gaan we voor een marktconforme prijs, zodat de melkveehouders ook op lange termijn met ons blijven samenwerken.”

Hoe past melkpoeder in jullie verhaal?

Jan Anker: “Wij hebben een uitgebreid internationaal salesnetwerk, waarmee we onze producten over de hele wereld verkopen. Van Afrika, naar New York over Azië… veel van onze klanten hebben naast kaas ook behoefte aan poeder. Dat product kan daar dus uitstekend in meelopen.”

Volgens sommigen is melkpoeder een bulkproduct met weinig toegevoegde waarde. Hoe staat u hier tegenover?

Jan Anker: “Verschillende bedrijven verkondigen dat poeder geen goede opbrengst genereert. Toch ken ik een aantal zuivelbedrijven die uitsluitend in poeder doen en een bovengemiddelde melkprijs uitbetalen. Melk is sowieso een duurzaam product dat veel voedingsstoffen bevat. En het komt erop aan om de juiste product-marktcombinaties te vinden zodat je een goede melkprijs kan uitbetalen.”

“Het is een product dat je ook makkelijk kunt bewaren. Op momenten dat het niet goed gaat met de markt, hoef je het niet meteen te verkopen. Daar zitten dus ook voordelen aan.”

“Het is daarnaast ook een misvatting dat enkel reguliere melk verpoederd wordt, want ook biomelk kan verpoederd worden. Op vandaag sluit ik niets uit. Feit is dat wij nu starten vanaf 0 met die toren, dat is een business die wij nog moeten opbouwen. Vandaag nemen we voornamelijk reguliere melk aan, aangevuld met een deel weidemelk. We gaan ook de creativiteit opzoeken om de toevoegde waarde te kunnen realiseren. 5 jaar geleden zijn we ook vanuit het niets begonnen in Nederland en daar werken we inmiddels met 5 melkstromen: biologische melk, weidemelk, vlogmelk (boerderijmelk), standaardmelk en nog een specifieke duurzame melkstroom voor Albert Heijn waarvoor een 300-tal leveraars produceren en daar een mooie meerprijs voor krijgen.”

“De wereldbevolking blijft sowieso groeien en steeds meer mensen zullen eiwitten nodig hebben. Dat biedt kansen in landen die geen of weinig eigen melkproductie hebben zoals wij die kennen. Wij zullen dus blijven exporteren en poeder gaat daar zeker een plaats in hebben.”

Bron: Eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek