Telerscoöperatie wil na Gent ook in andere steden bloemenzaken openen

Nadat de telerscoöperatie Green Community eind vorig jaar een eerste bloemenwinkel in het stadscentrum van Gent opende, werkt ze nu aan een uitbreiding van het concept naar andere Vlaamse steden. In de zaak worden producten van aangesloten telers verkocht en staat duurzaamheid centraal. Ook de bezorgingsdienst, die binnenkort van start gaat, moet aan deze filosofie voldoen.

14 januari 2021  – Laatst bijgewerkt om 14 januari 2021 9:51
Lees meer over:
Luc-De-Bruyne-uit,-één-van-de-vier-founding-fathers-van-Green-Community

Op 22 oktober vorig jaar opende de eerste Ympa bloemenzaak haar deuren in het centrum van Gent. “Ympa is Zweeds voor enten”, legt Luc De Bruyne uit, één van de vier founding fathers van Green Community. De telerscoöperatie, bestaande uit 23 leden, was kort daarvoor opgericht. “The Green Community staat voor lokaal, duurzaam en transparant ondernemen”, verklaart De Bruyne de oprichting.

Deze filosofie is ook vertaald naar de winkel waar de aangesloten telers hun producten onder het label Ympa te koop aanbieden. “Wij streven naar een plastic- en chemievrij assortiment van lokaal geteelde producten en respecteren daarbij de seizoenen”, verklaart De Bruyne. “Boomplantgoed promoten wij in het najaar. En je moet bij ons in de winter niet komen om een bloeiende begonia te kopen.”

Doelgroep is de ‘Interesse-generatie’

Onder de 23 leden bevinden zich naast de Vlaamse glastuinbouwbedrijven ook een aantal Nederlandse bedrijven. De deelnemers proeven een sterke interesse in duurzaam gekweekte producten en willen met Ympa op deze trend inspelen. De Bruyne noemt de doelgroep van Ympa de ‘interesse generatie’, mensen die betrokken zijn bij hun leefomgeving en de afkomst van producten.

Antwerpen, Kortrijk en Mechelen staan op de nominatie voor de opening van de volgende Ympa bloemenzaak

Luc De Bruyne - Green Community

Met de verpakking wordt er ingespeeld op duurzaamheid en een gesloten ecosysteem. “Of onze potjes zijn biologisch afbreekbaar, of we werken met potten waarop statiegeld zit. Mensen krijgen geld terug als ze de bloempot weer binnenbrengen”, geeft De Bruyne een voorbeeld. Hij geeft verder aan dat de groep ook op gebied van transparantie nog verdere stappen wil zetten. “Vanaf februari komt er een Ympa-score op de producten waarmee een volledig inzicht in de duurzaamheid ontstaat voor de consument."

Winkel draait na enkele maanden al break-even

De 57-jarige Bruyne, een gewezen azaleateler en exporteur, kijkt enkele maanden na de opening tevreden terug. “Alhoewel heel wat winkels om ons heen door de coronamaatregelen in november de deuren moesten sluiten, hebben we toch behoorlijk wat aanloop gehad. We zitten nu al op een punt dat we minstens break-even draaien en dat is gezien deze moeilijke omstandigheden een mooie prestatie.”

De ondernemer benadrukt dat de wintermaanden sowieso geen speerpunt zijn voor Ympa dat zich immers richt op seizoensproducten. “In de winter valt ons assortiment met de helft terug en verkopen we voornamelijk kamerplanten. Onze verkooppiek zal liggen in de periode van maart tot oktober. Veel van onze bloemen en planten zijn tuin, terras en balkon gerelateerd.”

Antwerpen, Kortrijk en Mechelen volgende steden

Medio januari is de ondernemer druk bezig het Ympa-concept uit te rollen naar andere steden. “Voor de zomer willen we in meerdere Vlaamse steden een Ympa-winkel openen”, vertelt De Bruyne die aangeeft dat men inmiddels in onderhandeling is met geïnteresseerde ondernemers in Antwerpen, Mechelen en Kortrijk om in franchise een zaak te openen.

Sinds kort staat ook de webshop van Ympa online. Door een samenwerking met logistiek dienstverlener CityDepot wil Ympa binnenkort een groene uitleverservice over heel België uitrollen. “De transport en logistiek ligt in het verlengde van ons DNA met aandacht voor duurzaamheid. Het is de bedoeling dat bestellingen met groene transportmiddelen geleverd worden, zoals transportfietsen of elektrische voertuigen”, vertelt De Bruyne.

Voor-Handelshuis-Frank-De-Mol-Verlee-uit-Lochristi,-producent-van-klimopplanten,-was-rechtstreeks-contact-met-de-klant-een-belangrijke-reden-om-in-te-stappen-in-Green-Community-en-Ympa

Rechtstreeks contact met de klant

De ondernemer vult nog aan dat de Green Community openstaat voor nieuwe leden, “maar de aspirant-leden moeten wel aan strenge criteria voldoen”, benadrukt hij. “Ze moeten in het ondernemerschap onze normen en waarden delen.” Daarnaast is men ook kieskeurig wat betreft de specialisatie. Zo heeft men bijvoorbeeld met Handelshuis Frank De Mol-Verlee uit Lochristi al een producent van klimop (hedera) in huis. “Dan is het niet logisch om nog een extra Hederakweker aan boord te halen”, vertelt De Bruyne.

Handelshuis Frank De Mol-Verlee is eveneens tevreden met de start van Ympa. “Het is niet zo dat er containers met onze producten die kant op gaan, maar wij hebben op deze manier rechtstreeks contact met de klant. Dat was voor ons ook een belangrijke reden om mee te stappen in het verhaal. Wij krijgen veel informatie over zaken zoals wat de consument wil betalen, hoe hij het in huis gebruikt en wat de houdbaarheid is”, vertelt Els Verlee die bij de teler de verkoop en marketing voor haar rekening neemt. “Bovendien past de filosofie van de winkel goed bij ons bedrijf: lokaal aanbod en aandacht voor duurzaamheid.” Het bedrijf levert de klimopplanten in plastic potten af. “Deze worden in de winkel overgepot en het plastic komt terug naar ons”, verklaart Verlee.

In samenwerking met: Eigen verslaggeving

Beeld: Green Community / Jerom Rozendaal

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek